Glada medarbetare = Ökat resultat

Malena Kirs, Account Manager, Mynewsdesk

VD:ar och chefer som lägger störst fokus på resultat och missar att ta hand om sina anställda, skjuter sig själva i foten och leder sitt företag utför. Sant eller Falskt?

Låt mig berätta min egen historia som illustrerar var jag står i frågan:

Jag fick jobb som butikschef på en nyöppnad MQ butik i Västerås när jag var 24. Jag skulle ansvara för en hög budget i mångmiljonbelopp, för de anställdas säkerhet, för välmående, klimat och sammanhållning i gruppen. Det var överväldigande, helt klart, och speciellt eftersom jag hade varit sjukskriven och utbränd två år tidigare. Utan renodlad ledarskapsutbildning, eller någon egentlig lärdom kring hur man leder en grupp, gjorde jag de två saker jag trodde på och det visade sig bli början på en riktig framgångssaga:

  1. Spred glädje.

Allt jag ville var att de som arbetade i mitt team skulle vara glada, motiverade, tycka om att gå till jobbet, känna av min genuina omtanke för dem, och de skulle aldrig känna sig tvingade att göra nånting (jag ville att de genuint skulle vilja göra saker för att de trivdes och ville butikens bästa). Så på morgnarna satt jag ner med den person som öppnade butiken med mig och tog en kaffe, pratade om livet.

Vi hade teamfrukostar där jag hade handlat in allt möjligt gott minst en gång i månaden. Där gick vi varvet runt och alla fick utrymme att prata om hur motivationen var på jobbet bland annat. Fredagsfika var ett måste, och alla som jobbade lördagar fick själva köpa något gott för trivselbudgetens pengar, och raster var aldrig några problem.

  1. Presenterade målen med entusiasm

Varje morgon gjorde jag klart för alla som arbetade den dagen exakt vilken dagsbudget vi hade. Det lät ungefär såhär; ”Hörni, idag kommer vi definitivt ta vår budget! Vilken kul utmaning, den är lite högre än förra lördagen men det är klart vi fixar det här. Det finns fika i köket, ta en paus när ni behöver. Nu kör vi!”

Tror ni att det hade varit skillnad om jag hade sagt; ”Okej, tuff budget idag. Riktigt svår. Vi får kämpa rejält för att klara det. Kör in i kaklet, så får vi vila när dagen är över!”

Svar; ja. Ganska stor skillnad. Det är självklart när man lägger fram det såhär eller hur? Men det är inte så självklart, inte för många chefer där ute som bara använder de anställda som brickor i spelet att utöka resultaten, och blundar för hur det får dem att må och vad det gör med deras motivation.

Resultaten då, efter ett år med mig som butikschef?

  • Krossade budgeten.
  • 4,3 av 5 möjliga poäng i en anonym medarbetarundersökning (näst bäst i regionen).
  • Inga uppsägningar och väldigt få sjukdagar bland de anställda.

Jag är helt övertygad om att allt detta var på grund av dom två, i mina ögon, enkla sätten jag valde att leda mina kollegor.

Det är väldigt svårt att förstå hur det inte kan vara självklart för alla. Att om medarbetaren mår bra, känner sig sedd och omhändertagen, så kommer denne att bli otroligt lojal och vilja bolagets absolut bästa. Det i sin tur leder till att dom kommer göra kunderna nöjda, till och med mer än nöjda. Det leder till att kunden köper mer. De sprider även ordet om fantastisk service, vilket också leder till mer nya kunder. Är det inte fantastiskt?

Medarbetare är grunden i hela pyramiden. Mår de bra har ni en riktigt stabil grund att utgå ifrån, eftersom positivitet och motivation kan flytta berg. Är medarbetarna däremot frustrerade, känner sig förbisedda och bara känner ökad press, då blir pyramiden plötsligt ett korthus, som med minsta motvind kommer att rasera.

Verkligheten ser ut såhär; sjukskrivningar ökar, psykiska ohälsa ökar, självmorden till följd av mobbning och kränkning på arbetsplatsen ökar.

Så, läs mitt påstående i inledningen igen. Sant eller Falskt?

Om Malena Kirs:

Malena är Västeråstjejen som gick ifrån den ökända väggen vid 22 års ålder till att bli självutvecklingsgalning. Hon började utmana sig själv, lämnade sin hemstad för Kalifornien vid 26, blev kvar i fyra år, och flyttade hem till Sverige och då Stockholm slutet av 2015. Idag arbetar hon som Account Manager på Mynewsdesk sedan två år tillbaka.

Skrivandet har legat henne varmt om hjärtat sedan barnsben och hennes första novell blev publicerad i en samling våren 2018. Hon talar öppet och gärna om sina erfarenheter av ångest och psykisk ohälsa, samt hennes egna verktyg för att hantera dessa. Hennes mål är att alltid fortsätta utvecklas och inspirera andra att göra detsamma.

2018-05-23T11:40:51+00:00

Vi vet att ni vill vara en engagerad arbetsplats. Men det är skillnad på att vilja och att göra. Mentor är branschöverskridande och finns för att förenkla era processer så ni kan lyckas med era strategier.

LADDA NER APPEN
LOGGA IN
BOKA DEMO